top of page

E-shop: Бизнес модел за електронна търговия

Updated: Oct 15, 2021


 

Виртуалните магазини позволят на всеки човек, независимо в коя точка на света се намира, да пазарува от комфорта на собствения си дом, без натиск от страна на търговеца.

Онлайн пазарите предоставят ново и по - удобно място за обмен на почти всички видове стоки и услуги. Ако и вие искате да продавате онлайн и светът да е вашия пазар, трябва да имате предвид няколко важни аспекта, за да бъде сайта ви не само изряден, но и законосъобразен. Този тип търговска дейност е уредена в Закона за електронната търговия, Търговския закон, Директива на ЕС за дистанционни финансови услуги и Директива за правата на потребителите.

 

Необходимо ли е лицата, които извършват онлайн търговия да бъдат регистрирани като търговци?


Според чл.1 от Търговския закон еднолични търговци са не само лицата, които са се регистрирали като такива в Търговския регистър, но и лицата, упражняващи по занятие определена търговска дейност, а всеки търговец подлежи на задължителна регистрация в ТР. Най – предпочитаната форма на търговска дейност е Дружеството с ограничена отговорност /ООД/, поради законоустановения минимален капитал и ограничената отговорност. Срокът за регистрация на фирма в търговския регистър е нормативно определен в Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и е едва 7 дни от настъпване на обстоятелството, което ви обуславя като търговец.

 

Необходимо ли е онлайн магазина да бъде регистриран в НАП?


След откриването на фирма за онлайн търговия и при условието, че вашият онлайн магазин позволява използването на платежни средства, като EasyPay, PayPal и други, то вие имате задължението да извършите регистрация в НАП по силата на Наредба Н-18, където информацията се съхранява в специализиран Регистър на онлайн търговците. Освободени от регистрация на онлайн магазин в НАП са само онези търговци, които приемат плащания единствено по банков път или чрез пощенски паричен превод и не реализират продажбите си с касов апарат, съответно нямат задължение да издават касов бон. Това сравнително стеснява кръга на търговците, към които Наредба Н-18 няма отношение.


Разпоредбата на чл. 52м, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006 г. задължава лице, което извършва продажба на стоки или услуги чрез електронен магазин, независимо дали използва собствен домейн, нает домейн или домейн на друго лице, предоставящо платформа за извършване на продажби в интернет, преди започване на дейност по продажби на стоки/услуги чрез електронен магазин да подава информация по електронен път с квалифициран електронен подпис по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс чрез електронна услуга в Портала за е-услуги на НАП, достъпен на интернет страницата на НАП.

В този смисъл ако всички плащания към дружеството се извършват чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на ЗПУПС или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на ЗПУ, т.е. не се приемат плащания, за които е налице задължение за издаване на фискален бон, то дружеството не попада в обхвата на задължените лица, съответно за него не е налице задължение по чл. 52м за подаване на информацията, посочена в Приложение №33 на Наредба № Н-18/2006 г.

При достигане на облагаем оборот от 50 000 лева или повече за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец лицето е длъжно в 14-дневен срок от изтичането на данъчния период, през който е достигнало този оборот, да подаде заявление за регистрация по ЗДДС.

 

Какви са изискванията към търговците за извършване на онлайн търговия?


След извършване на регистрация в Търговския регистър на фирмата, която ще оперира онлайн магазина, следва да бъдат изпълнени следните изисквания, за да може онлайн магазина ви да бъде изряден и законосъобразен, а именно:

1. Сключване на договор с банка и открити специални търговски сметки и виртуален ПОС – терминал;

2. Извършване на юридически одит за съответствието на онлайн магазина със законовите изисквания;

3. Изготвяне на Общи условия и политики за защита на личните данни;

4. Наемането на служители, които да бъдат надлежно обучени и инструктирани за техническите и правни аспекти на онлайн търговията

 

Какви са задълженията на търговците при извършване на онлайн търговия?


Макар и виртуално при извършване на своята дейност търговците дължат данъци и трябва да отчитат своите продажби чрез издаването на фактури, като ги съхраняват в срок до 5 години и при необходимост ги представят на НАП. Издаването на данъчна фактура е задължение на всички данъчно задължени лица. Не е задължително издаването на фактура, когато стопанската операция е документирана с фискална касова бележка, издадена от фискално устройство по ред, определен с наредба на министъра на финансите, и получател по нея е физическо лице, което не е търговец.

При отварянето на своя онлайн магазин, търговецът следва да предостави информация на потребителите относно правото им да върнат стоката в 14 -дневен срок, без да посочва причина за това, без да дължат обезщетение и без да плащат каквито и да е разходи за това. Това право на потребителя е защитено с Законът за защита на потребителите. В хипотезата, в която един потребител се откаже от договора търговецът е длъжен да върне получената сума на клиента, включително разходите за доставка на стоките, не по-късно от 14-дни от уведомяването за отказа на потребителя от договора.


Онлайн търговията е феномен, който не се развива от вчера или днес. Но е факт, че в България този феномен придоби невиждани размери в последните няколко години. Според проучванията на еCommerce Foundation нашата страна е сред лидерите по годишен ръст в Европа, като всяка година генерира увеличаване между 15 и 20%. А някои дори прогнозират, че онлайн търговията ще генерира до 7% от европейския БВП през 2020 година.

 

Михаела Попова

98 views0 comments

Comments


bottom of page